Opinia CititoruluiPrim-plan

Afacerea Rezidențiatul. Rectorii vor controla miliarde de lei

Propunerea legislativă a fost făcută exclusiv de parlametarii PSD

Relativ recent, o gașcă PSD a împins spre vot un proiect legislativ, prin care miliarde de lei vor fi gestionați de rectori (anul acesta 1,94 de miliarde, dar rezidențiatul se desfășoară între trei și șapte ani). Cine face parte din grup? Care este interesul? Ne ajută sau afectează siguranța națională? Sunt câteva întrebări pe care Ceasul Cetății i le-a adresat unui specialist în domeniu, iar el ne-a răspuns printr-o opinie nu foarte ușor de digerat de nespecialiști, dar care răspunde la întrebarea de ce nu trebuie ca inițiativa să schimbe Legea Educației.

Motto: „lupu-și schimbă părul, da’ năravul ba”.

”Alianța G6-UMF – „UMF-istan” (nume utilizat de Adrian Wiener – deputat USR), definiție ideală pentru un grup universitar asociat pe INTERESE FINANCIARE CLARE COMUNE. În imaginea de pe edupedu.ro sunt cei șase rectori care au făcut alianța: Anca Buzoianu/ Cluj, Octavian Crețu/ Timișoara, Dan Gheonea/ Craiova, Viorel Jinga/Bucuresti, Viorel Scripcaru/ Iași și Leonard Azamfirei de la UMFST Târgu Mureș.

Expunerea de motive din cadrul propunerii legislative este semnată exclusiv de membrii PSD – unii dintre ei au fost in zona guvernamentala/institutionala executiva (Achimas-Cadariu ca ministru al sanatatii în Guvernul Cioloș, Rafila – reprezentant OMS si acum ministru al sanatatii, Bodog – ex ministru al sanatatii, Romascanu – ministru al culturii, Azamfirei ca rector al UMFST Târgu Mureș si vicepreședinte al Senatului României, Streinu-Cercel ca manager Institutul de Boli Infectioase Matei Bals și senator), avand de-a face cu „malaiul” si fac parte dintr-un partid acuzat fara drept de apel si dovedit fiind ca cel mai corupt din Romania. Acestia fac parte din „noul val” de membri PSD-isti, dar „metehnele de partid” se invata repede, acestia nefiind novice, ca altfel nu ajungeau pe listele de la alegeri ale PSD. Este evident faptul ca amendamentele aprobate in Camera Deputatilor ca prima camera, in dezbaterile Senatului Romaniei – for decizional, vor fi fie „corectate” fie reformulate astfel incat sa aiba acelasi inteles ca prevederile initiatorilor.

Rezidentiatul este o forma de pregatire profesionala, organizata pe locuri şi pe posturi şi are o durată cuprinsă între trei şi șapte ani, în funcţie de specialitate, care se realizeaza la patul bolnavului, in niciun caz in sali de curs si laboratoare, deoarece rezidentii se pregatesc individual in specialitati diverse, sub conducerea coordonatorilor de rezidentiat. Astfel,  argumentele prezentate in expunerea de motive a proiectului legislativ referitoare la aparentul caracter didactic al pregatirii rezidentului sunt false. Totul se realizeaza in spitale, clinici, sectii medicale „sub indrumarea directa a coordonatorilor de rezidentiat”, specialisti care ii pregatesc din punct de vedere profesional pe rezidenti „la locul de munca”, din postura de medici specialisti, totusi cu o conditie limitativa de a fi si cadre didactice universitare (ceea ce este restrictiv, chiar discriminatoriu fata de restul de medici specialisti din unitatile medicale).

Acoperirea locurilor si posturilor cu rezidenti care se pregatesc intr-o specialitate in functie de punctajul obtinut prin admitere, este strict conexata la Ministerul Sanatatii care detine acele posturi si cunoaste resursele umane necesare (aspect evidentiat chiar in expunerea de motive a propunerii legislative de catre parlamentarii PSD initiatori). Altfel spus, stabilitatea sistemului de sanatate din Romania este strict dependenta de resursele de specialisti (rezidenti) pentru care se scot la CONCURS acele posturi, ele neavand nicio relevanta pentru UMF-istanuri, doar prin tematica si logistica de organizare si desfasurare a concursului de admitere prin specialisti universitari, respectiv comisii universitare la examenele de finalizare.

In functie de clasificarea rezultata prin punctajul obtinut, candidatii isi vor alege locul si postul pe care si-l doresc sau dintre cele ce le raman neocupate dupa ce primii clasificati „aleg/culeg” cele mai bune dintre acestea.

Aici apare marea schisma pe care politicienii trepaduși Azamfirei, Rafila, Streinu-Cercel, Achimas-Cadariu, Buicu, Romascanu și altii vor sa o producă prin modificarea art. 174 din Legea educatiei 1/2011, o lege organica, cu trecerea rezidentiatului de la Ministerul Sănătății la Ministerul Educatiei:

  •  finanțarea imensă a rezidentiatului (un șir de zero-uri pentru care sunt insuficiente degetele de la maini) sa mearga doar la UMF-istanuri, iar acolo câțiva decidenți (in speta rectorii si unii dezirabili interesati) să dirijeze locurile și posturile, doar in interesul lor.
  • nu va mai exista o corelare directă cu necesarul de specialiști pentru sistemul de sănătate gestionat de Ministerul Sanatatii (care colecteaza datele de personal lipsa sau de completat);
  • specializarile care sunt deficitare in orașele țării care nu au invatamant universitar medical vor disparea din spitale, restrangerea la un numar minimal sustenabil fiind inevitabila;
  • apoi, expansionismul va forta zonele nearondate universitatilor sa se subjuge acestora, astfel incat distributia regionala sa devina „obligatorie” pentru unitatile spitalicesti;
  •  distributia fondurilor de achizitii si a celor de consum direct, a sistemului sanitar ajunge in mod direct in mana conducerilor executive ale universitatilor UMF-istan (rectori si C.A.-uri), fara de care nimic nu va mai misca in sanatatea din Romania;
  • SIGURANTA NATIONALA este puternic afectata de ruptura/prăpastia generata prin trecerea rezidentiatului la UMF-istanuri de la Ministerul Sanatatii, sistemul de sanatate fiind lipsit integral de suplinirea reala a locurilor si posturilor de specialisti (fara niciun fel de exagerare).

Prin securizarea foarte stricta a concursului de admitere la rezidentiat – Jandarmerie, Politie, Servicii si mai ales Telecomunicatii Speciale – universitarii care elaboreaza subiectele sunt „izolati in mod extrem” – fara posibilitati de comunicare cu exteriorul locatiei in care sunt cazati cateva zile (trei-patru zile izolare totală) – masuri restrictive care si acestea au legatura cu siguranta nationala, fiind implicate organisme de forta ale statului pentru protectia subiectelor elaborate si a concursului de admitere propriu-zis.

Din fericire, propunerea legislativa inaintata de parlamentarii PSD, venita de la Alianta G6-UMF, a suferit modificari esentiale datorita amendamentelor, partea de finantare ramanand la Ministerul Sanatatii (salarii ale rezidentilor prin contracte individuale de munca, finantare de baza pentru locurile de munca respective etc.). Totuși organizarea admiterii a fost aprobată să fie realizată de Ministerul Educației și rezidenții să semneze contracte de studii, similare cu ale celorlalte forme de învățământ, cu universitățile unde sunt arondate locurile și posturile anunțate de Ministerul Sănătății (spitale, clinici, secții medicale).

DAR, de fapt și aici totul se rezumă la bani – rezidenții sunt și speram să rămână ANGAJAȚI ai Ministerului Sanatatii avand salarii bunicele pe care le primesc (aproape la nivelul sefilor de lucrari/lectori, mult peste asistentii universtari), dar pe langa sumele de salarii sunt alocate si sume de sustinere a rezidentiatului respectiv, care merg catre spitale/clinici. Deci, se asigura o finantare a serviciilor de sanatate oferite de rezidenti care in acelasi timp „invata profesand pe viu” si isi dezvolta abilitatile si isi imbogatesc cunostintele practice pe specialitatea aleasa la rezidentiat (cardiologie, chirurgie, interne, farmacie clinica etc.).

Oricum, universitatile UMF-istan si cadrele medicale universitare sunt cele care au organizat si acum in 2021 examenul de admitere la rezidentiat si cele care formeaza comisiile la examenele de finalizare a rezidentiatului, avand platite eforturile profesionale in acest sens. Singurele aspecte ce difera in forma aprobata a proiectului de modificare a Legii Educatiei fata de sistemul de rezidentiat, prevazute diferit fata de reglementarile actuale sunt: introducere (prin inlocuire in art 174 din lege) a organizatorului examenului de admitere la rezidentiat, apoi aprobarea de catre universitati a locurilor si posturilor in care sa se faca rezidentiatul. Acest ultim punct este unul foarte sensibil. Timpul va dovedi că aceasta este de fapt o prevedere interpretabilă, de care să se folosească conducerile executive ale UMF-istanurilor, prin „șantaj” asupra șefilor de spitale, clinici, secții medicale pentru raportarea necesarului de locuri către Ministerul Sănătații și Direcțiile de Sănătate Publică (acestea fiind implicate indirect), doar în specialitățile de interes pentru UMF-istanurile cărora le sunt arondate unitățile medicale”.

Biografie

Rezidentiat – Ordonanta nr.18/29.08.2009 – definitiile si organizarea – asigură pregătirea necesară obţinerii uneia dintre specialităţile cuprinse în Nomenclatorul specialităţilor medicale, medico-dentare şi farmaceutice pentru reţeaua de asistenţă medicală;

In prezent Ministerul Sănătăţii organizează admiterea la rezidenţiat pe locuri şi pe posturi, prin concurs naţional, cu tematică şi bibliografie unice, în temeiul unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii – este un CONCURS pe locuri si pe posturi in cadrul Ministerului Sanatatii – necesarul de rezidenti este stabilit in functie de cerintele sistemului de sanatate si nu are legatura cu universitatile de medicina si farmacie.

Array

Urmariți Ceasul Cetății si pe Google News

Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like

👇

Back to top button