Zilele trecute discutam cu un amic despre trofeele pe care le dă la un eveniment, iar el era nehotărât în alegere: să fie din aluminiu, bronz sau cristal. Oricum, ambele variante arătau bine, doar că prețurile erau semnificativ diferite în funcție de material. Și dimineață am văzut o gală în care au fost premiați oamenii de afaceri din Ardeal: cu brad și sârmă. Mai ieftin de atât poate fi făcut doar din placaj de pal. Până și un trofeu din hârtie reciclată ar fi mai scump. Autorul evenimentului de la Brașov descrie premiul: Trofeele sunt realizate cu o bază de lemn de stejar, sârmă galvanizată și vopsea acrilică și au o înălțime de 27 de cm.
Dacă eram om de afaceri și mă aflam în sală când se înmâna primul trofeu, mă ridicam și plecam. Respectul pentru munca mea nu poate fi răsplătit cu o sârmă înfiptă artistic într-o bucată de scândură din brad. Măcar dacă era alt lemn, iar sârma să fie suflată cu aur sau argint. Așa mai mergea. Critica mea n-are nimic de-a face cu concurența, că nu am revistă de afaceri și nici nu-mi trece prin gând să fac vreodată una, unde e nevoie de o periuță montată pe limba pixului, instrument cu care să fii atent la scamele afaceriștilor, pentru a le colecta responsabil și plăcut pentru cel alintat din cuvinte. Ei bine, din cei 50 de afaceriști brașoveni nimeni nu a plecat, ci ei s-au prezentat să-și ridice recunoașterea.
Cumva pe scurt, este vorba de o păcăleală că ai primit un premiu care nu te ajută la nimic. Dar așa se fac banii, iar eu apreciez inventivitatea colegilor din presă care se pot mula ușor pe povești de succes financiar (și pentru ei). Doar că eu (în iluzoria calitate de om de afaceri) n-aș intra în joc. Calitatea produsului meu trebuie să fie recunoscută de clienți, iar un posibil trofeu să fie la nivelul activității mele. O încununare meritată, nu o caricaturizare din brad cu sârmă. Un astfel de eveniment arată de fapt superficialitatea societății românești, unde nu contează cât de bun ești în domeniul tău, ci cât de multe diplome din hârtie ai. Dacă e și-un trofeu în poveste, atunci chiar te poți da important. Asta m-a trimis cu gândul la Gala Presei Mureșene, unde am scris că s-au premiat între ei cei care au curajul de a publica vraful de comunicate de presă și cei care donează pentru ca ziariștii să aibă ce pune pe masă, dar și să-și țină pixul în teacă atunci când ar putea fi o armă periculoasă pentru afaceriști sau imaginea instituțiilor publice. Întâmplarea face că în ambele cazuri să fie vorba despre același organizator, fondatorul revistei Transilvania Business (care are calitate la capitolele grafică, foto și hârtie, deci un produs premium, dar nu intru în conținutul editorial, că este vorba de promovare, una necesară, desigur, iar eu sunt specializat pe investigații).
Foto: Transilvania Business (imagine decupată din original)