VeștiViața culturală

De ce s-au scumpit cărțile? Explică scriitorul Andrei Ruse

Peste criza financiară adusă de pandemie s-a așezat și criza materialelor lipsă, care astfel au ajuns la prețuri exorbitante. Și cititorii au observat o creștere la nivelul cărților. Într-o explicație amplă, scriitorul Andrei Ruse (ultimul roman este Cartea Blestemelor) a povestit despre diferențe privind calitate și cum s-a ajuns aici.

”Am primit un mesaj foarte revoltat de la o cititoare care a vrut să achiziționeze „Cartea Blestemelor”, dar i s-a părut impardonabil de scumpă. Mă mir că-i doar primul mesaj de acest gen.

Am tot scris pe aici în ultima perioadă pe aici pe pereții mei virtuali despre două aspecte: criza hârtiei (nu doar în Ro, ci în UE și în lume în genere) și creșterea uriașă a prețului de producție de carte, din cauza scumpirii atât a materialelor, cât și a carburanților la nivel global (cu care, vrei nu vrei, se transportă toate materialele) și a utilităților. „Bonus”, dacă vreți, la finalul lui februarie, dacă n-ați observat, a început taman pe lângă noi și un ditamai războiul (cu tente de WW3) din cauza unui cretin rămas cu neuronii putreziți prin secolele trecute și care ne dă și ne va da rău lumea peste cap.
„Cartea blestemelor” mea are un format A5 (21 x 14,8, spre deosebire de „clasicul” 21×13) și este hardcover (pentru necunoscători: cartonată), cu o supracopertă peste (color și interior, cu hartă), semn de carte textil și are 384 de pagini, pe o hârtie de 70 de grame, pe care eu unul o prefer în detrimentul celei de 100g, folosită de majoritatea editurilor, din simplul motiv că nu vreau să „îngraș” cărțile artificial. Nu mai vorbim de cusături (că nu-i doar lipită) și calitatea ei per total, pentru că am mai văzut titluri cartonate și, să fiu finuț, ușor de făcut praf la o utilizare mai „agresivă”. Pe lângă asta, fiecare exemplar mai este și țiplat (nu că ăsta ar fi un cost exagerat, dar se tot adună), pentru a o proteja la transporturi și prin depozitele librăriilor, fiind o ediție de lux totuși. Prețul ei este de 66 lei + TVA, adică la raft se găsește la 69,3 lei, dar de când a apărut, de o lună și jumătate, cel puțin la o librărie mare, a fost în continue reduceri (de 20% în perioada de precomenzi sau luna asta, dacă aveai „buletin de Cărturești” sau 10% cu alte diverse ocazii – chiar și-acum are 10%). Adică s-a tot putut achiziționa, dacă o voiai neapărat și viața ta depindea de asta, cu vreo 55 de lei, în condițiile de producție de mai sus.
Mă uit la o carte nou apărută a unei alte autoare de la noi, foarte cunoscută, care sincer cred că are tiraje mai mari decât mine (cu cât tirajul e mai mare, scade și costul producției nițel, eu de ex. am printat la primul meu tiraj 1.500 de exemplare – la 2.000 / 2.500 dac-ar fi fost, se mai scădea 1 – 1,5 lei per exemplar la producție și tot așa, însă eu joc foarte safe, sunt o editură mică care nu-și permite riscuri aiurea pe „gândire pozitivă” și fac lucrurile treptat, adică prefer să fac cinci tiraje de 1.500, dacă va fi nevoie, decât unul de 5-6.000 din start, care da, ar reduce prețul per exemplar, dar m-ar băga în niște costuri foarte mari pe care nu știu când, cum sau mai ales dacă le voi recupera). Cartea asta e nou-nouță, autoarea, repet, e foarte îndrăgită de public; sunt sigur că și titlul ei e foarte bun, este pe un format 21×13, are 272 de pagini, paperback (deci fără niciun fel de „fiță”) și prețul de 49 de lei. Dacă e să fac o medie al costului per suta de pagini, la ambele vorbim de fix 18 lei, cu „mica” diferență că a mea hardcover…
O altă carte a unei autoare foarte vândute și citite de la noi, la o editură foarte strong (și când zic asta mă refer la faptul că o editură puternică poate investi într-un tiraj inițial mai mare, reducând cu 5-10% costul producției per exemplar, pentru că-și permite și ani în care să recupereze investiția), are o apariție 2022 (de fapt e o vorba de o reeditare), pe un format tot paperback, dar de 17x11cm (carte de buzunar, deci cu costuri mai mici), la 448 de pagini prețul de 49,9 lei. Interesant?
„Jurnalele pariziene și Însemnări din Caucaz”, iau la întâmplare titlul ăsta, format 20x13cm, 612 pagini, hardcover, 89 de lei, dar atenție, publicat în 2021, înainte de valul creșterii de producție. Tot în 2021, Gabor Maté cu „Costul stresului ascuns”, în topul vânzărilor din România, paperback (!), 21×15, 380 de pagini, 60 de lei.
„Împăcarea cu tine însuți”, de la părinții Doboș și Necula, best-seller, cu un prim tiraj uriaș (am auzit de undeva de 10-15.000 de exemplare), paperback, 20x13cm, 296 de pagini, 49 de lei. Deci 16,55 lei per suta de pagini ca și cost, cu tiraj mare, fără cartoane, supracoperte și alte lucruri „sfinte”. Continui cu 2022: „Cea mai tainică amintire a oamenilor”, într-o colecție pe care aproape o iubesc, Anansi, paperback, tot 20×13, 496 de pagini, 79 de lei. Ups…
Pot duce discuția la nesfârșit, am luat pur și simplu niște exemple total random. Ideea e că prețul cărților a crescut și, bad news, e posibil să mai crească în continuare. De ce? Pe lângă logica scumpirilor în genere, mai e și piața în derivă, au spus-o absolut toți editorii și librarii de carte. Eu n-o mai zic, că m-am săturat să plictisesc lumea.
Dar „Cartea Blestemelor”, în condițiile în care a fost tipărită, nu doar că nu e scumpă la 69,3 lei (și oricum, mai mereu redusă; acum pe Cărturești are 10% off, iar pe Libris transport gratuit), are un preț mai mult decât decent, în piață.
Dar hai să comparăm 69,3 lei, prețul unei experiențe livrești pe care o poți avea, cu alte lucruri. Un bilet la film (punem și popcornul și sucul, da?), cu care ai terminat în două ore. Mai pare scumpă? O masă în oraș – depinde unde, dar cu 69,3 lei nu cred că te poți descurca să și mănânci, să consumi și 1-2 pahare de vin și să te simți în largul tău cu prietenii / familia. Să-mi dați și mie link atunci la restaurantele / barurile alea. Presupun că gramul de verde a rămas și el pe la vreo 60 de lei, care nici gram întreg nu e mai niciodată și îți dă câte „tripuri”? Trei? Dar un concert? Ei, ia să v-aud.
Concluzia mea e asta: totul s-a scumpit, inclusiv cărțile. Ele nu sunt însă mai cu moț decât orice altceva, problema majoră rămâne tot lipsa de interes pentru citit, de fapt. Prioritățile sunt altele și cartea este desconsiderată, în 90% din cazuri. D-aia pare ea, nemernica, nesimțit de scumpă. Fir-ar a naibii de carte! Că și-așa nu ne-ajută cu nimic. 😛
Altfel, cu toate scumpirile astea, tot ai librării fizice și online mereu cu oferte, mereu cu puncte adunate și reduceri la mai multe titluri cumpărate, nu e zi de la Dumnezeu să nu văd 2+1 gratis de la editura cutare sau pe genul cutare, 10,15,20,25% discount în nu știu ce perioadă pentru autorul x sau y șamd, rafturi de autori / autorul lunii / reducere de ziua internațională a merelor sau perelor.
The end”.

Urmariți Ceasul Cetății si pe Google News

Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like

👇

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Back to top button