Într-o conferință de la începutul săptămânii, primarul Zoltan Soos a zis ce a făcut (sau așa crede dânsul) și ce va face. Cândva, pentru că nu există un termen, ci doar idei. Centura promisă în 2020 și gata în 2023 (declara atunci) nu există, dar cică se lucrează la desene. Noul pod peste Mureș e undeva strecurat acolo, dar nu se știe dacă va fi gata în noul mandat sau măcar va fi aruncată o scândură peste maluri. (Despre marile realizări am vrut să discut în direct cu edilul, dar nu răspunde la provocări dacă nu este vreo emisiune plătită de municipalitate. Așa că l-am avut invitat pe jurnalistul Ioan Chiorean.)
În rest, povestea cu realizările din unitățile școlare a fost în subordinea directă a viceprimarului Alexandru Gyorgy, iar restul proiectelor au fost începute de fostul primar Dorin Florea. Există totuși o realizare: semaforizarea inteligentă care nu funcționează decât în comunicatul de presă. Lasăm pentru istorie ideile despre ce a făcut și ce va face primarul Soos, măcar declarativ. În rest, socoteala se va realiza la final de mandat. Prima tura a ieșit pe minus. A doua nu mai contează, pentru că votul etnic primează aici, unde diverși jucători politici s-au băgat anul trecut în cursă doar pentru a ieșit tot reprezentantul UDMR. Toți acei candidați acum tac. Doar unul s-a retras definitiv din politică: profesorul doctor Horațiu Suciu. Restul stau pe margine și așteaptă alte alegeri unde vor defila ca salvatori pentru a încurca voturile. Românește.
Comunicatul primarului cu adnotări bolduite și o precizare: site-ul primăriei are 25 de ani de când a fost lansat. În 5 ani, actualul primar n-a reușit să-l schimbe și a promis de n ori. Dacă un site banal nu-l poate face, atunci ce poduri și centuri visează lumea?

Continuăm Dezvoltarea: 2020-2024 – Etape finalizate
Astăzi, Târgu Mureșul are ZERO datorii! Comparativ cu situația din 2020, de la începutul mandatului întâi. La finalul anului 2020, Primăria înregistra o datorie de peste 658 milioane de lei. În această sumă nu sunt cuprinse datoriile societăților din subordinea Consiliului Local Municipal Târgu Mureș. Veniturile orașului au crescut de la 300 milioane la 460 milioane.
Transportul local a fost complet transformat, de la introducerea noilor autobuze moderne, afișaje electronice, stații reabilitate, e-ticketing, până la implementarea unui sistem de management al traficului și stații de încărcare electrice. (Costurile sunt imense și stația de încărcare de la Livezeni nu este gata.)
Au fost lansate primele curse școlare, dedicate exclusiv elevilor, pentru un transport sigur și eficient.
Planul Urbanistic General (PUG) al municipiului a fost elaborat, un pas esențial pentru dezvoltarea coerentă a orașului. (În favoarea unor oameni de afaceri.)
Aparatul administrativ a fost reorganizat aproape integral, prin descentralizarea a 7 instituții: CSM, DAS, Centrul de Cultură, Artă și Agrement, Direcția Fiscală Locală, Sere, Poliție Locală, Grădina Zoologică. (De fapt, reogranizare ar fi trebuit să reducă numărul angajaților, dar acest lucru nu s-a întâmplat. Din contra, numărul a crescut, iar asta a fost temă de campanie în 2020, că avem un aparat supradimensionat ce trebuie tăiat la jumătate. A mințit și minte. ) Fiecare unitate a reușit să se organizeze și să-și creeze un aparat propriu care permite eficientizarea activităților, devenind performantă. (Poliția Locală este praf, dar primarul continuă să mintă.)
Direcția Locală Fiscală a fost complet digitalizată, eliminând cozile de la ghișee și facilitând accesul online la servicii.
Sistemul de colectare selectivă a deșeurilor a fost implementat și funcționează eficient în întreg orașul. (Funcționează pe naiba! Nu există povestea asta în general, ci în mod excepțional.)
Peste jumătate dintre unitățile de învățământ din oraș au fost complet reabilitate, pentru a oferi elevilor și profesorilor condiții moderne.
O grădiniță și o creșă nouă au fost construite în cartierul Belvedere, urmând să fie date în folosință în curând. (În 2030 sau ce înseamnă curând?)
Parcul Substejăriș, întins pe o suprafață de 4 hectare, a fost finalizat, devenind un nou spațiu verde pentru comunitate. (O inutilitate departe de oraș, dar dă bine să mai arunci niște bani, să faci niște poze și să treci la realizări o mediocritate.)
Reabilitarea străzii Gheorghe Doja este aproape finalizată, cu un progres de 98%.
Sistemul inteligent de semaforizare și management al traficului este funcțional, contribuind la fluidizarea circulației. (Sigur, de aia stă lumea în trafic ca la balamuc.)
Infrastructura pentru bicicliști:
Târgu Mureș dispune de o rețea peste 11 km de piste de biciclete funcționale sau în curs de execuție, consolidând poziția orașului ca un model de mobilitate urbană sustenabilă. Urmărim extinderea culoarelor la nivelul întregului oraș. (Dacă ești suficient de puternic să-ți cari bicicleta în spate.)
Performanță în Topul City Index 2024:
(Topul ăsta este plătit 100% că altfel nu ar putea conține asemenea aberații. În Târgu Mureș vin doar studenții. În rest, pleacă toți care pot. E mort și fără viitor.) Orașul nostru ocupă locul 8 la nivel național, grație unei dezvoltări rapide și sustenabile. Investițiile record din fonduri UE – echivalentul a 2.125 lei/locuitor față de 81 lei/locuitor până în 2020 – au permis modernizarea școlilor, extinderea transportului public cu 126 de autobuze noi electrice și hibride, dezvoltarea infrastructurii rutiere și a pistelor de biciclete, transformând Târgu Mureș într-un oraș modern, atractiv și bine conectat.
Zoo (În anul 2024, a fost înregistrat un număr de 334.226 de vizitatori, o cifră care demonstrează stabilitatea și atractivitatea constantă a destinației celei mai mari Grădini Zoologice din țară. Se poate observa o creștere semnificativă a numărului de vizitatori, din 2021, când am avut puțin peste 277.000 de vizitatori.).
Centrul de Cultură, Artă și Agrement (prima Galerie de Artă din Cetate unde se promovează arta din Transilvania).
Complexul Week-end – este unul modernizat, în oraș au avut loc o serie de festivaluri (de ex. Zilele Târgumureșene, Vâltoarea Mureșeană, Harmonia Cordis, Târgul de Craciun, Revelionul în stradă, Maris fest, Awake, Vibe, Zacusca de Artă, Street Music Festival, Szfera, etc). (Niște evenimente de trei lei, dar costă imens primăria. Și-n general sunt făcute pentru comunitatea maghiară de către ONG-uri sau firme ungurești.)
Totodată, primarul a subliniat:
”Am spus că Târgu Mureș va deveni un oraș mai conectat, modern și orientat spre oameni, iar acest angajament rămâne prioritatea noastră și în acest mandat. Continuăm investițiile deja începute, pentru că știm cât de esențial este să vedem proiectele finalizate. Ne concentrăm pe lucrările de infrastructură, reabilitarea spațiilor publice și modernizarea serviciilor locale, fiind convinși că acestea nu reprezintă doar cheltuieli financiare, ci adevărate investiții în calitatea vieții fiecărui târgumureșean. Sper ca, odată cu clarificările solicitate de Consiliul Concurenței, să putem realiza conexiunile pe zona transportului public metropolitan, cu cel puțin trei comune. Este esențial să reducem traficul care intră și iese din oraș, mai ales având în vedere că această comună a devenit practic un cartier al Târgu Mureșului. Colegii de la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară – Transport Local lucrează intens pentru ca toate cele 7 comune din zona periurbană să fie conectate prin rute de autobuz cu municipiul nostru.” (Colegii sunt reprezentați de un singur om și acela este fostul fotograf al primarului.)
Tot în cadrul conferinței, primarul Soós Zoltán a punctat pentru cel de-al doilea mandat, obiectivele aflate în derulare:
Proiectele demarate în 2020 se apropie acum de etapa de implementare (când și care sun?.). În această perioadă, autoritatea locală a depus un efort susținut pentru elaborarea documentațiilor necesare (studii de fezabilitate, DALI, obținerea avizelor etc.), iar în curând (când, frate, când?) vor începe efectiv lucrările.
Infrastructura mare – centurile ocolitoare:
Tronsonul 6: Prelungirea Căii Sighișoarei în direcția DN13;
Tronsonul 3: Legătura între strada Budiului și Autostrada Transilvania este în faza de aprobare a indicatorilor tehnico-economici.
Prelungirea străzii Insulei: Începerea studiului de fezabilitate pentru tronsonul 1 al inelului ocolitor.
Strada de legătură între Autostrada Transilvania și strada Gheorghe Doja: Avizele pentru studiul de fezabilitate sunt în curs de obținere.
Strada de legătură între Viile Dealul Mic și strada Budiului: Studiul de fezabilitate pentru tronsonul 4 este în lucru.
Supralărgirea Căii Sighișoarei: Tronsonul 5 este în faza de reevaluare a ofertelor pentru achiziția lucrărilor.
Parcările supraetajate:
Aleea Hațeg: Parcarea cu patru etaje din cartierul Tudor va avea 366 de locuri.
Ceahlău-Ciucaș: În cartierul Dâmbu Pietros, parcarea va include 298 de locuri pe 7 niveluri, cu opțiuni pentru încărcare electrică a vehiculelor.
Hotel Parc: O parcare subterană cu 259 de locuri va fi construită în centrul orașului, modernizând zona și va elibera spațiile de parcări de pe străzile adiacente.
Teatru Național: Proiectul câștigat în urma unui concurs de soluții pentru modernizarea zonei va include parcarea subterană și va fi urmat de fazele de aprobare și licitație.
Reabilitarea infrastructurii rutiere pe coridorul Tudor Vladimirescu – 22 Decembrie 1989
Proiectul de reabilitare a infrastructurii rutiere care conectează cartierele Tudor Vladimirescu și 22 Decembrie 1989 a fost aprobat de Consiliul Local. Au fost validați indicatorii tehnico-economici și proiectul tehnic, iar valoarea totală, inclusiv TVA, este de 325.987.884,78 lei.
Reabilitarea Pieței Armatei
Suntem în etapa obținerii avizelor necesare pentru autorizația de construire, iar proiectul a primit certificatul de urbanism. Estimăm începerea lucrărilor în a doua jumătate a anului 2025. În prezent, piața găzduiește 125 de comercianți, însă condițiile existente nu mai respectă reglementările legale. Fără reabilitarea completă, ISU Mureș nu va permite continuarea funcționării, ceea ce ar putea conduce la închiderea pieței.
Extinderea programului de reabilitare a infrastructurii rutiere
Alte străzi din municipiu urmează să fie incluse în calendarul lucrărilor de reabilitare majoră, pentru a îmbunătăți rețeaua rutieră. Multe străzi au fost reabilitate: Mureșeni, Eden, Alba Iulia, Bdul.22 Decembrie 1989, Șincai, Predeal, Mioriței etc.;
Continuarea proiectelor de reabilitare termică a blocurilor – există dosare depuse la Ministerul Dezvoltării care urmează să fie evaluate; (egal zu zero. Până nu ai aprobarea înseamnă că nici banii nu sunt.)
Modernizarea unităților școlare
Multe instituțiile de învățământ din oraș – creșe, grădinițe, școli sau licee sunt incluse, în continuare în diverse programe de reabilitare. Pentru cele prinse deja în programele de finanțare PNRR continuă procesul de modernizare, cu un accent deosebit pe eficientizarea energetică. Printre acestea se numără:
Școala Generală Nr. 7;
Liceele „George Coșbuc”, „Tudor Vladimirescu”, „Romulus Guga” și „Gheorghe Marinescu”;
Noua sală de sport la Școala Gimnazială Fr. Schiller
La Școala Gimnazială Schiller urmează predarea amplasamentului pentru construirea unei săli de sport moderne. Investiția este estimată la 7.900.000 lei, iar finalizarea lucrărilor este preconizată pentru ianuarie 2026.
Reabilitarea Grădiniței „Lumea Copiilor”
Grădinița „Lumea Copiilor” intră într-un amplu proces de reabilitare, cu o investiție de 12.500.000 lei. Durata estimată pentru execuția lucrărilor este de 18 luni de la demararea acestora.
Colectare selectivă: Implementarea insulelor ecologice și constituirea CAV-ului orașului: finanțare PNRR (dacă primești banii. Dacă nu, povești.)
Insule ecologice: 200 unități digitalizate pentru colectarea separată a deșeurilor (hârtie, plastic, sticlă, biodegradabile, reziduale), dotate cu acces digital și protecție anti-vandalism. Fiecare insulă va deservi minimum 200 de locuitori. Valoare: 22 milioane Lei.
CAV (Centru de colectare cu aport voluntar): Infrastructură pentru deșeuri greu colectabile (reciclabile speciale, voluminoase, periculoase, biodeșeuri). Valoare: 32.6 milioane Lei.
Proiectele urmăresc modernizarea și extinderea sistemului de gestionare a deșeurilor în Târgu Mureș.
Nu în ultimul rând, edilul a transmis târgumureșenilor un mesaj:
”Totodată, suntem conștienți de dificultățile pe care le resimțiți, ca locuitori ai acestui oraș, în fața schimbărilor economice și sociale la nivel național. Vom menține un dialog constant și transparent cu cetățenii și vom lucra împreună pentru a identifica soluții sustenabile care să asigure stabilitate.” (În primul mandat, primarul Soos n-a vorbit cu cetățeni decât în campania electorală. Acum promite iar că va ieșit la vorbă. Să vedem! Oricum, toate poveștile înșirate sunt atât de slab susținute că n-are sens să te apleci pe fiecare nerealizare și minciună.)