8.9 C
Târgu Mureş

Cum a prejudiciat LPS directorul Csiki și autoritățile au întors capul

De citit

Mai multe

Zilele trecute a apărut sentința irevocabilă care spune răspicat că directorul Liceului cu Program Sportiv (LPS), Csiki Zsolt, a manageriat prost liceul și a creat bugetului local o pagubă de 99.499 lei, aproape un miliard de lei vechi. Ceasul cetății a investigat problema și vă prezintă cât se poate de clar datele ei.

Da, prejudiciul este real și vina este, în principal, a directorului Csiki Zsolt, membru UDMR, vremelnic chiar unul dintre liderii care poza în mare priceput la buget-finanțe. Atât de priceput încât UDMR l-a făcut și șef al comisiei respective din Consiliul Local, când era consilier. L-am contactat, cum e și firesc, jurnalistic vorbind, pentru a-i cere părerea. În esență, domnia sa se scuză că nu i-ar aparține vina, că ar fi „acoperit” de consiliul de administrație al instituției și de regulamentele FRF.

În urma analizei noastre, putem spune că explicațiile sale sunt la fel de bune ca managementul său, cel sancționat de Curtea de Conturi și acum de instanță. Mai departe să explicăm de ce, pe înțelesul tuturor, inclusiv al responsabililor din IȘJ, UDMR, Primărie și al profesorilor din LPS.

Cum s-a produs paguba?

Directorul a încălcat grav legislația școlară când a transferat fotbaliștii de la LPS fără să încaseze compensațiile de formare, adică o recompensă ce se cuvenea LPS-ului de la cluburile care primeau fotbaliștii respectivi. Cei interesați pot citi la finalul scrierii de față articolele și regulamentele încălcate.

Pe scurt, directorul Csiki Zsolt avea voie să semneze transferurile respective numai dacă erau îndeplinite două condiții principale:

1) numai după ce cluburile care cereau transferul plăteau o compensație;

- Advertisement -

2) numai dacă familia elevului îşi schimbă domiciliul în localitatea clubului care cerea transferul.

Acestea sunt cele două reguli foarte simple pe care trebuia să le respecte domnul Csiki Zsolt. Se pare însă că a fost prea mult pentru el. A aprobat fără să ceară banii respectivi – cel puțin nu i-a cerut pentru LPS – multe transferuri, atât de multe încât Curtea de Conturi l-a prins pe stimabilul manager cu o gaură de aproape un miliard de lei. Iar cei îndreptățiți să intervină pentru asigurarea legalității și să recupereze imediat paguba adusă bugetului public nu și-au făcut datoria. Ba, mai grav, chiar l-au protejat pe domnul director și consilier al UDMR. Este greu de înțeles altfel de ce IȘJ nu a constatat niciodată încălcarea regulamentelor la LPS, deși a fost nu de puține ori sesizat, chiar public. L-a trimis de câteva ori pe inspectorul școlar Pătru Sorin, care n-a văzut nimic. A făcut chiar și o brigadă și tot n-a văzut nimic, oricâte informări publice vehemente a primit în acest sens. Oare chiar nimeni, nici directoarea adj. Camelia Elena Popovici, nici toți ceilalți profesori din consiliul de administrație nu cunosc legea acolo?

Ce spune domnul director?

Zice că transferurile ar fi, de fapt, făcute nu de el, ci de membrii consiliului de administrație al LPS. E un fel de dat vina pe alții. Mai spune și că regulamentul FRF nu ar impune compensații de formare pentru fotbaliștii care au fost transferați la echipe de amatori, iar el doar acolo, la echipe de amatori,  ar fi transferat elevi-sportivi. Am verificat un pic aceste spuse și n-a fost greu să constatăm că ori sunt minciuni, ori indică o crasă incompetență. Aceasta pentru că unii au fost transferați tocmai la ASA 2013, de exemplu, jucătorul Bogdan Mihai Moga a ajuns în Liga I plecând de la LPS Târgu Mureș la ASA, apoi la Pandurii Târgu Jiu și la Luceafărul Oradea, conform sursei. Altul este Cotoi Denis, transferat de la LPS la ASA în 2015 și apoi întors la LPS în 2018, potrivit FRF. Să spui că tocmai clubul A.F.C. ASA 2013 Târgu Mureș era unul de amatori când i-ai fost angajat ca antrenor la echipa a doua cum s-ar putea numi, domnule director Csiki? Trebuia deci încasată la LPS compensație de formare pentru elevii transferați la ASA și pentru alții.

Ca să nu fie dubii, iată cum definește FRF compensația de formare: „sumă compensatorie plătită fostului club de către noul club pentru educarea şi instruirea unui jucător amator”. Tocmai de aceea, LPS-ul din Cluj-Napoca a obținut bani frumoși din astfel de transferuri. De exemplu, în 2015, când Csiki Zsolt transfera cu zero lei, LPS Cluj l-a transferat pe elevul-sportiv Bercea Sergiu Bogdan la C.S. Crasna cu 1600 lei + 30% dintr-un viitor transfer. Pe Nicola Cătălin Răzvan l-a transferat în 2016 la C.S. „Luceafărul Cluj-Napoca încasând 1600 lei și 30% dintr-un viitor transfer. Nu umplem pagina cu exemple, deși putem. Ajung astea. Nu numai că directorul de la Cluj, în calitatea lui de negociator în folosul liceului pe care-l conduce, s-a asigurat că ia direct câte 1600 lei, ci și că va încasa 30% din suma cu care i-ar vinde clubul respectiv în altă parte. Asta înseamnă compensație de formare, domnule director, domnilor și doamnelor inspectori școlari!

Doar un picuț mai aveți răbdare, atât cât să înțelegeți că transferurile efectuate sub semnătura lui Csiki Zsolt sunt, multe dintre ele, nelegale și pentru că nu a fost îndeplinită condiția schimbării domiciliului părinților în altă localitate, în cea de unde e clubul care a cerut transferul. Dar Csiki a transferat elevi din Târgu Mureș în Târgu Mureș. Este deci bună întrebarea de ce IȘJ, care are în atribuții verificarea aplicării întocmai a regulamentelor școlare, nu a constatat până acum aceste abateri grave de la lege. De ce nu a făcut nimic când a aflat că directorul Csiki Zsolt era antrenor la ASA 2013 și transfera fotbaliști nelegal de la LPS, pe zero lei, tocmai la – ați ghicit – ASA 2013? Ba, pardon, a făcut ceva, l-a făcut din nou director. La fel, oare cum se cheamă faptul că echipele ASA/FCM învingeau echipele LPS în campionate oficiale chiar cu jucătorii dați de Csiki nelegal tocmai la adversari? Se pare că adversarul numărul 1 al LPS era chiar cel care trebuia să lupte pentru interesul instituției care îi plătește salariul și-l onorează cu funcția.

Addenda:

  1. Regulamentul de organizare si funcționare a unitaților de învățământ cu program sportiv integrat (ORDIN nr. 5.568 din 7 octombrie 2011):

ART. 39

(3) Transferul elevilor-sportivi de la secţiile sportive ale unităţilor de învăţământ cu program sportiv integrat la cluburile din afara sistemului de învăţământ se realizează numai în baza acordului de transfer sportiv, pe o perioadă determinată de timp sau definitiv, cu acordul consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ şi după achitarea obligaţiilor financiare de către clubul care solicită transferul către unitatea de învăţământ cu program sportiv integrat, respectându-se grilele de transfer stabilite de către federaţiile naţionale pe ramură de sport. În cazul în care nu sunt stabilite grile de transfer, directorul unităţii de învăţământ cu program sportiv integrat va negocia transferul. Unitatea de învăţământ cu program sportiv integrat la care a fost selecţionat şi pregătit iniţial elevul-sportiv va beneficia de cota de transfer, în funcţie de numărul de ani cât elevul-sportiv a fost înscris la aceasta.
(4) Transferul elevilor-sportivi de la unităţile de învăţământ cu program sportiv integrat la alte cluburi din sistemul de învăţământ sau din afara lui se realizează cu acordul unităţii de învăţământ şi numai dacă familia elevului-sportiv îşi schimbă domiciliul în localitatea unităţii solicitante.

ORDONANȚĂ nr. 119 din 31 august 1999, privind controlul intern și controlul financiar preventiv

Articolul 5: Buna gestiune financiară

(1) Persoanele care gestionează fonduri publice sau patrimoniul public au obligația să realizeze o buna gestiune financiară prin asigurarea legalității, regularității, economicității, eficacității și eficientei în utilizarea fondurilor publice și în administrarea patrimoniului public.

Foto: Punctul.ro

Aboneaza-te la newsletter. Introduceti adresa de email in campul de mai jos:

Un serviciu oferit de FeedBurner

Leave a Reply

Ultimele articole

Top articole