8.9 C
Târgu Mureş

Cenzură sau răfuieli personale la Erdélyi tv?

De citit

Mai multe

Înainte de Crăciun, profesorul Imre Benedek a inaugurat Castelul Teleky din Dumbrăvioară – o achiziție de doi ani – care a fost renovat parțial pentru a fi un loc din care să se audă spiritul transilvănean. Pentru a le arăta autorităților maghiare și române ce reprezintă acest edificiu, renumitul cardiolog s-a gândit că ar fi de povestit istoria edificiului și perspectivele cultural-științifice într-un interviu tv, care urma să fie preluat de câteva posturi de televiziune.

Pentru acest pas, profesorul a apelat la o jurnalistă colaboratoare de la Erdélyi tv, prima televiziune maghiară din România, care a fost înființată în 2004 de Fundația Janovics Jeno. Video-interviul a fost programat pentru astăzi, dar înainte cu puțin timp de a începe jurnalista a solicitat aprobarea șefului ei pentru emisiunea pur culturală. Directorul executiv al televiziunii Erdélyi tv, Előd Szepessy, i-a interzis categoric să se ducă, cu precizarea că apariția ei într-un astfel de demers va fi asociată cu televiziunea și va fi concediată.

Povestea din culise

O astfel de reacție bizară în fața unei provocări culturale ridică semne de întrebare, iar ele ne-au fost mărturisite chiar de profesorul Benedek, care n-a înțeles pe cine supără prin acțiunea sa. Ceasul Cetății a încercat să afle ce e în spatele amenințării, dar reporterul blocat de șeful televiziunii nu vorbește românește, iar site-ul nostru încă nu are traducător. Desigur, e posibil ca intervenția și-n maghiară să se fi lovit de un zid al tăcerii, pentru că altfel amenințarea ar fi fost pusă în practică, iar jurnalista ar fi fost concediată. Am încercat să-l contactăm pe Előd Szepessy pentru a lămuri istoria acestui conflict, dar din păcate, nu a fost disponibil. Vom reveni când va binevoi să răspundă solicitării noastre. Cercetând din aproape în aproape, am aflat de la câteva surse ce se află de fapt în spatele respingerii subiectului și a interdicției primită de ziaristă. Este vorba de un conflict mai vechi dintre directorul Szepessy și regretatul doctor Istvan Benedek, fratele proprietarului castelului. Astfel, o răfuială personală umbrește acum un demers cultural, care n-are nicio legătură cu politica sau deontologia profesională.

Cine ține în spate televiziunea maghiară

În 2004, Fundația Janovics Jeno-Alapitvany a înființat postul de televiziune, care avea promisiuni de 1,2 milioane de euro din partea guvernului maghiar pentru a putea fi lansată. Președintele fundației a fost atunci Zsolt Nagy, proeminent membru UDMR și chiar ministru în Guvernul Tăriceanu până-n 2007, când a fost revocat din funcție, după ce DNA a demarat o anchetă împotriva sa, în urma căreia a fost condamnat în 2014 la patru ani cu suspendare. Scopul televiziunii a fost menționat din start: „crearea cadrului instituțional necesar înființării și sprijinirii unor societăți de radio și televiziune și realizării unor emisiuni în limba maghiară”. Reamintim și cine figurează printre membrii fondatori: Marko Bela. În concluzie, după toate datele de până acum, o televiziune maghiară susținută financiar de guvernul Ungariei a boicotat realizarea unui interviu-eveniment pe baza unor răfuieli personale din trecut ale directorului executiv. Vom reveni în momentul în care vom avea răspunsurile din partea fundației și ale conducerii televiziunii maghiare.

Colaj foto: Profesorul Imre Benedek (Ceasul Cetății) și Előd Szepessy (pagina personală Facebook)

- Advertisement -
- Advertisement -

Aboneaza-te la newsletter. Introduceti adresa de email in campul de mai jos:

Un serviciu oferit de FeedBurner

Leave a Reply

Ultimele articole

Top articole