Opinia CititoruluiPrim-plan

Ce interes financiar se ascunde în spatele înființării Școlilor din spital

Milioane de euro vor fi gestionați de rectori

Opinia unui cititor avizat privind înființarea „Școlilor de Spital” în cadrul UMF-istanurilor, care ascunde de fapt o nouă afacere prin gestionarea discreționară a rectorilor.

Motto: Elevul nu e un hamal care-şi încarcă memoria cu saci de coji ale unor idei străine, sub care geme, ci un om care-şi exercită puterile proprii ale inteligenţei”

Mihai Eminescu – ca revizor scolar în studiul Educație si Învățământ

„Ambrozia este o buruiană invazivă denumită si iarba pârloagelor (de paragină)”

Marcel Ciolacu il prezintă pe candidatul nr.1 de pe lista PSD Mures Leonard Ambrozie (corect: Azamfirei) la alegerile pentru Senatul României în 19 oct. 2020.

„UMF-istanurile” (definiție utilizată de Adrian Wiener – deputat USR) dovedesc din nou INTERESE FINANCIARE CLARE COMUNE greu de controlat

Legea educației nr.1/2011 prevede clar că universitățile pot înființa unități școlare în tutela lor, dar cu subordonare directă din partea inspectoratelor, a căror conducere este politică de foarte mulți ani, concursurile pe posturile de inspectori fiind amânate „sine-die” de la nivelul ministerului educației.

Totodată, în legea educației este prevăzută expres autorizarea/acreditarea unităților de învățământ înființate în cadrul universităților, ca urmare OUG pregătită de guvernul actual încalcă grav legislația actuală și atribuțiile ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învătământul Preuniversitar) si ARACIS (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învătământul Superior), cea din urmă fiind o agenție afiliată ENQA – European Association for Quality Assurance in Higher Education.

Ordonanța de urgență propusă de guvern prin care se permite înființarea unor „Școli de Spital” în UMF-istanuri este o poartă largă deschisă politicului de a intra pe usa din față în universitățile cu profil medical, care ar trebui să fie total apolitice (conform legii educației).

Interesul direct al conducerilor UMF-istanurilor este din nou unul financiar, mai ales prin derogare de la autorizare/acreditare a „Școlilor de Spital”, asa cum se prevede prin OUG.

În justificarea de motive, pentru emiterea OUG la pct 2, este trecută TOATĂ finanțarea de bază prin UMF-istanuri, adică nu doar salarizarea cadrelor didactice preuniversitare, ci si tot restul de cheltuieli aferente pentru funcționarea Scolilor de Spital. Din nou, sume imense de ordinul milioanelor de EURO, trecute administrativ prin mâna conducerilor executive ale UMF-istanurilor. Singurii ordonatori de credite, adică cei care semnează pentru cheltuirea banilor, sunt Rectorii. Doar 6 UMF-istanuri au acreditări instituționale complete, deci vor fi responsabile pentru un număr imens de spitale din țară (pediatrie, clinici sau secții cu profil pediatric ori adaptat: ex. cardiologie, SIDA etc) si vor cuprinde fiecare câte o regiune extinsă.

Premizele de clarificare a acțiunilor de emitere a acestei OUG se regăsesc în cascadă succesivă prin corelarea faptelor si a dovezilor publicate (nu sunt coincidențe):

Cu câțiva ani în urmă, au existat cadre didactice detașate de la școlile din zonele arondate, către spitalele de pediatrie, clinicile cu sectoare pediatrice, aflate în zonele respective.

Ce se va întâmpla cu majoritatea spitalelor orășenesti cu secții de pediatrie care nu sunt în zone cu universități cu profil medical? Se încearcă oarecum centralizarea si deturnarea necontrolabilă a unor fonduri imense?

Fundația Omega Târgu Mureș (președinte Leonard Azamfirei – prezentat Ambrozie de către Marcel Ciolacu) a înființat școala gimnazială Omega, iar în vara 2021 a inaugurat o scoală nouă în Nazna ca extensie la cea din din municipiu, întrebarea legitimă fiind:

Cum poate un presedinte de fundație să înființeze si să coordoneze o scoală gimnazială cât timp este simultan rector al unei universități? – articol presa locală

Un vis devenit realitate. Școala Gimnazială Omega, Extensia Nazna

 

A existat începutul unor demersuri oficiale în 2014 în Consiliul de Administrație (Hot CA nr.10 din 13.01.2014) si apoi în Senatul UMF Târgu Mureș de preluare a Liceului Sanitar din oraș, demersuri care au determinat ca directorul liceului să-si dea demisia, la presiunea conducerii UMF (cu două săptămâni înainte ca Senatul să ia în discuție această propunere a CA condus de rectorul Azamfirei) – articol presă centrală.

UMF Tîrgu-Mureș, demersuri pentru preluarea Liceului Sanitar

 

Inspectorul pentru învățământ prescolar (educație timpurie) din cadrul Inspectoratului Scolar Judetean Mures – Irina Trifan a fost „obligată” să-si dea demisia din Inspectoratul Scolar Județean Mures din motive legale justificate, apoi fiind angajată la UMFST TgMures la departamentul de pregătire a personalului didactic DPPD.

O brambureală dâmbovițeană, unități de învățământ preuniversitar funcționând fără autorizare/acreditare, Scolile de Spital vor primi finanțare de la MEN prin UMF-istanuri si nu de la consiliile județene (așa cum în acest moment primesc în mod normal finanțare, toate unitățile de învățământ preuniversitar) vor jongla cu fondurile de nivelul milioanelor de EURO, în mod discreționar după „voința si putința” rectorilor.

Prin ce rațiune ONESTĂ SI LEGALĂ ar ajunge UMF-istanurile să plătească cadre didactice preuniversitare, angajate în Școlile de Spital, iar scolile fiind tutelate de către universități sunt obligatoriu subordonate inspectoratelor scolare si consiliilor județene, în rețelele educaționale?

În concluzie, UMF-istanurile nu au nicio legătură cu învățământul preuniversitar în cazul specific pentru înființarea de „Școli de Spital”, nu au cadre didactice corespunzătoare nivelurilor: anteprescolari, prescolari si elevi, devenind doar o structură administrativă, de consum financiar, cu drept de decizie pe regiuni extinse inclusiv în localitățile în care nu există învățământ superior medical. Sistemul educațional în spitalele de pediatrie a funcționat foarte bine prin delegarea unor cadre didactice de la scolile din zonele arondate, acestea fiind subordonate direct acestor scoli, care sunt incluse în rețeaua educațională din structura de inspectorate școlare teritoriale.

Sindicatele din preuniversitar sunt nevoite să răspundă unei reglementări atât de nedrepte si totodată discriminatorii, apoi să solicite UMF-istanurilor o poziție clară si a interesului direct asupra acestei ordonanțe, precum și justificarea pentru susținerea ordonanței.

Referințe legale cu caracter obligatoriu (nemenționate în OUG pentru modificare sau abrogare):

– art. 22 alin 3-4 din Legea educației nr.1/2011 – obligativitate autorizare provizorie sau acreditare;

– art. 61 alin.1 lit.b si alin. 2 din Legea educației nr.1/2011 – rețeaua scolară si subordonarea directă după avizul conform al inspectoratelor scolare;

– art.104 alin.2^1 din Legea educației nr.1/2011 – finanțarea de bază a unităților de învățământ preuniversitar înființate în cadrul universităților;

– art.129 alin.1, alin.1^1, alin.1^2 din Legea educației nr.1/2011 – înființarea de unități de învățământ preuniversitar în cadrul universităților respectă procedurile de evaluare externă pentru autorizare/acreditare;

– art.131^1 alin.1-4 din Legea educației nr.1/2011 – unitățile de învățământ preuniversitar înființate în universități se includ obligatoriu în rețeaua școlară subordonată inspectoratelor scolare, si chiar dacă se acreditează, nu obțin personalitate juridică.

Urmariți Ceasul Cetății si pe Google News

Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like

👇

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Back to top button