Păreri

Presa maghiară vs presa românească și-un castel

Cândva reședință a cancelarului Sámuel Teleki, castelul de la Dumbrăvioara a intrat acum un an într-un proces de renovare complexă, lucrări ce-au fost finalizate chiar în ziua în care s-a născut contele maghiar. Mai exact pe 17 noiembrie. Nefiind localnic și nici maghiar, m-am gândit că presa va fi plină de informații despre cel care a fondat și Biblioteca Teleki. Surpriza frumoasă a venit de la Zi de Zi, care i-a dedicat un articol amplu pe prima pagină, cu detalii despre unul dintre cele mai importante personaje ale vremii. Chiar și cu perspectivele pe care le vede familia de doctori Benedek, care a cumpărat clădirea când nici statul român, nici cel maghiar nu era interesat. Chit că aici se află și cripta familiei Teleki, iar castelul este impresionant.

Citeste si

Apoi am privit spre presa maghiară mai importantă, respectiv în gazeta Népújság, despre care se vorbește-n târg că ar fi controlată de László Borbély. Pe 17 noiembrie am văzut imaginea dezolantă a unei clădiri. Aveam să aflu că este vorba de Castelul Tholdalagi din Corunca, care tocmai ce-a intrat în proprietatea primăriei din comună. Am trecut peste lipsa informației, dar azi, 22 noiembrie, am descoperit o știre mică despre Castelul de la Dumbrăvioara. Ceva de umplut ziarul, cum se zice în branșă.

Având acum cele două detalii, concluzia mea e că presa de limbă română respectă mai mult valorile Transilvaniei, chiar și când personajele sunt de naționalitate maghiară. Măcar în acest caz. Și cultura nu merită să fie discriminată.

PS E păcat și că wikipedia are doua trei rânduri despre cel care a fondat o bibliotecă impresionantă de zeci de mii de volume, cu colecții rare și cărți chiar dinainte de 1500.

Urmariți Ceasul Cetății si pe Google News

Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like

👇

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Back to top button