Cel mai mare jucător de pe piața salubrității din Mureș sunt firmele familiei Ilyés, unde recent a intrat în horă Marcel Ioan Nițu cu 50% din Sylevy Cleaning, societate fondată în 2020. În momentul în care a început serialul Războiul gunoiului, Ceasul Cetății a încercat să-i cunoască pe toți jucătorii de pe piața mureșeană, inclusiv pe cei care nu sunt de aici. Așa cum este Asocierea Polaris M Holding – Urban Grup Environment. Din păcate, aceștia din urmă au tot amânat o întâlnire, apoi au anulat cu totul, pentru că au aflat că era vorba de vizitarea parcului auto și cum de reușesc să facă profit în condițiile în care prețul obșinut pentru zona 2 nu are cum să ajute în acest demers.
Pe de altă parte, imediat de la solicitare, directorul general al firmei Sylevy Cleaning, Ilyés-Toth Botond Lehel, a întrebat când. După vizitarea parcului auto, la câteva zile distanță, am stat de vorbă la o cafea pentru a desluși cum de a ajuns pe locul doi la licitația organizată de ADI Ecolect.
Scurtă bitografie
Ilyés-Toth Botond Lehel are 32 de ani, a absolvit facultatea de Silvicultură din Cluj și a intrat în afacerea cu gunoiul în 2009, dar nu doar în acest business. Botond este căsătorit și are un copil.
Cum de am pierdut? Simplu…
Reporter: Am citit în diverse publicații și pe Facebook că degeaba critică târgmureșenii noul operator de salubritate la zona deșeuri (Polaris-Urban), pentru că așa era și pe vremea Sylevy Salubriserv. Au dreptate cei care au scris?
Ilyés-Toth Botond Lehel: Cred că ar trebui să lămurim două lucruri. Primul: Sylevy Salubriserv a avut un singur contract cu municipiul Târgu Mureș și asta în iunie 2020, când s-a declanșat o licitație în regim de urgență pentru că operatorul de atunci nu mai făcea față. Este vorba de firma Salubriserv, unde familia mea n-a avut acțiuni și nici n-a fost implicată. Până în iunie 2020, noi n-am avut niciun contract cu municipalitatea, ci doar cu mai multe comune din trei județe. Al doilea aspect: Sylevy Cleaning iar n-a avut nicio treabă cu municipiul Târgu Mureș până în acest an, când ni s-a încredințat salubritatea stradală. Mai exact, noi avem obligația contractual de a curăța străzile. Și sunt peste 400. Aici ne pot întreba târgmureșenii dacă ne facem treaba.
Deci, dacă văd o stradă murdară, pot să reclam firma Sylevy Cleaning?
Categoric! Cu o mică precizare. Noi prestăm în funcția unui grafic pus la dispoziție de ADP. Dacă ni se spune că trebuie să mergem lunar pe o anumită stradă, atunci asta facem. Dacă ni se spune zilnic, executăm misiunea fără comentarii. Ridicăm chiar și deșeuri clandestine dacă ni se face comandă de către inspectorii ADP. Totul depinde de municipalitate, că de treabă ne ocupăm imediat.
Câte mașini sunt în parcul firmei?
Peste 130, dar sunt mașini și utilaje, iar ca valoare este peste 6 milioane de euro. Sunt lucruri diferite, apoi chiar și la mașini e așa, pentru că avem patru tipuri de autogunoiere. Vreți să intrăm în detalii tehnice?
Nu, pentru că ziariștii și cititorii nu sunt specialiști în salubritate. Totuși, câte sunt Euro 5 și 6?
Peste 60 de mașini. Unele luate în leasing de la Brantner, fostul operator.
Adică mai bine de dublu față de operatorul Polaris-Urban, după cum am aflat așa pe surse. Atunci, cum de ați pierdut licitația? Ce au avut ei mai bun?
Simplu: prețul.
De ce Sylevy n-a negociat, așa cum a făcut Polaris-Urban?
A fost ceva ciudat la această negociere. Au fost stabilite ore și nu s-au respectat. Legat de preț: noi aveam 35 de milioane, iar ei tot 35 de milioane. Noi am pus un profit de 4%, pentru că știam piața și de ce este nevoie (minimum 55 de mașini și utilaje pentru zona 2), iar ei un profit de 11,5%. Ei au coborât la 6.33, iar noi nu avem cum să ne batem cu așa ceva. Nici nu am contestat pentru că știam ce urmează: ceea ce vedeți.
E vorba de lăcomie sau ce?
Nici vorbă. Pentru a avea profit, chiar și de 1%, noi ar fi trebuit să nu ne facem treaba (așa cum se observă în oraș și comune) sau să furăm. Pe scurt, ar fi trebuit să venim cu bani de acasă. Să facem un calcul foarte simplu: 45.000 de euro costă combustibilul acum, pentru perioada contractată (să nu uităm însă că a crescut prețul cu un leu la litru de când ADI Ecolect a semnat contractual), iar 80.000 de euro lunar ar fi însemnat salariile. Putem discuta apoi de faptul că mașinile se mai strică, la fel și utilajele. Trebuie să le repari. Alți bani, altă distracție. Cum să ieși pe profit așa? Este foarte-foarte mic și 4%.
Atunci cum poate scoate profit asocierea câștigătoare?
Nu vreau să speculez, dar vă rog să aflați câte mașini au pentru zona doi. Am spus că ar fi trebuit să fie minimum 55, iar prin piață circulă zvonul că au jumătate din această cifră, așa cum ați spus și dvs mai devrem. Vă pot confirma sau infirma chiar cei de la Polaris-Urban. Este vorba de numărul de mașini și utilaje, plus numărul angajaților. Mai mult, nu orice angajați. Una este să ai profesioniști care-ți încarcă în maximum trei minute și alta să stea 6-10 minute. Se pierde timp și de aceea nu poți respecta graficul de ridicare.
În plus, ajungem și la partea de mașini. Noi am venit cu un parc auto conform normelor, iar ceea ce văd și eu pe internet mi se pare incredibil. Nu are cum să existe astfel de mașini Euro3, fără compartimentare șamd. Fac mai multă mizerie. În fine, la toate aceste adăugăm combustibilul și sacii pe care firma trebuie să-i cumpere și să-i livreze către cetățeni. Sunt cheltuieli mari, iar Sylevy ar fi avut pierderi în jur de 30%. Nu ne permitem așa ceva. Nu putem risca firma doar pentru a câștiga un contract pe care să nu-l îndeplinim corect.
Așadar, secretul lor constă în numărul mai mic de mașini, tipul acestora și cifra angajaților. Da, au câștigat și îi felicit, dar pot să facă treaba pentru care au fost angajați? Nu răspund eu, ci ei trebuie să o facă și să țină seama de opinia beneficiarilor, a cetățenilor.
Înțeleg că se pregătește o licitație care va stabili definitiv câștigătorul. Ce șanse are Sylevy Cleaning?
Din punct de vedere al angajaților, mașinilor și utilajelor, noi suntem pregătiți să facem curat lună zona doi. Depinde însă de preț. Sperăm să nu se repete povestea, iar cineva să vină cu un preț nejustificat. Vom vedea care sunt condițiile când se va definitiva caietul de sarcini.