De peste 10 luni, Târgu Mureș pute. Pute pentru că gunoiul este ridicat rar, cu mașini neconforme, arată unii în filme și poze care circulă într-o veselie pe internet, cu acuzații de sabotaj, contracte nerespectate, amenzi, procese, cu lipsa personalului profesionist și minciuni aruncate justificativ. Ceasul Cetății a studiat fenomenul apărut aproape trei ani, care are legătură cu politica și banii, evident. Pentru a privi imaginea de ansamblu, trebuie să ne întoarcem în timp, chiar la începutul administrației Zoltán Soós, cea unde fericirea de scurtă durată a cetățenilor e când vin mașinile de gunoi și ridică deșeurile.
Povestea facturilor umflate
În primăvara lui 2020, primarul Dorin Florea a semnat un contract de salubritate cu Sylevy Salubriserv de 32 de milioane de lei, pentru un an. Și 13 milioane au fost virate până pe 31 decembrie, chiar de noua administrație. La un moment dat, imediat după Anul Nou, Târgu Mureș s-a trezit sufocat de gunoaie. Eram deja în 2021, iar cetățenii au început să strâmbe din nas, în timp ce firma de salubritate notifica administrația locală că are facturi neplătite și nu face muncă pe caiet. Atunci a apărut bomba.
La final de ianuarie, Mark Christian Hermann, consilierul primarului, striga pe Facebook că: ”NU VOM CEDA PRESIUNILOR MAFIEI GUNOIULUI Să duci de pe o zi pe alta gunoi menajer în coșurile stradale, doar pentru a pune presiune pe municipalitate și să forțezi plata unor facturi umflate cu cantități fictive?! Niciodată! Vom rezolva și această situație, iar vinovații să suporte consecințele legale!”.
Pe scurt, consilierul acuza că aproape s-a dublat cantitatea de gunoi dusă la groapa Iridex și de aici facturile refuzate la plată, mai exact, firma ar fi transportat 26.000 de tone și a facturat 48.000, cu 22 de mii de tone mai mult (cifrele sunt din dosarul penal). Acuzația pe care zicea că o poate susține cu dovezi, iar de aici s-a ajuns la DNA, iar procurorii lucrează și acum la redactarea deciziei finale: a avut dreptate primăria sau firma. Probabil vom afla după vacanța judecătorească la doi ani și jumătate de la declanșarea conflictului. Până atunci, povestea facturilor umflate rămâne o poveste.
Pe de altă parte, Sylevy Salubriserv a negat acuzația și a afirmat în spațiul public că a facturat exact ce a transportat, iar primăria are toate dovezile pentru a putea achita datoria, dar nu vrea să le facă publice pentru a merge mai departe cu alți operatori de salubritate, din motive necunoscute, dacă nu suspecte. Vom afla însă adevărul din rezoluția procurorilor DNA.
Rezilierea contractului și o scumpire peste noapte
Între timp, pe 15 februarie 2021, convocat de primar, Consiliul Local a votat rezilierea contractului de salubritate și l-a încredințat direct unei firme din Deva pe bani mai mulți ca până atunci. Mai exact, cu 300.000 de euro, așa cum arăta Dan Mașca, antreprenor și fondatorul Partidului Oamenilor Liberi. Nici așa nu a mers treaba și gunoiul a continuat să sufoce orașul, pentru că administrația și ADI Ecolect (conglomeratul de primării și Consiliul Județean Mureș) n-au reușit să găsească o soluție rezonabilă.
Asta n-a înseamnat că locuitorii din Târgu Mureș n-au fost somați de municipalitate să achite taxa de salubrizare în avans, una care din august 2023 s-a mărit tot peste noapte cu 19 lei. Ineficientă în decizii peticite, primaria lui Soós s-a trezit din acuzatorul principal că e sabotată în a arunca vina tot mai des și subtil către ADI Ecolect, pe motivul că este doar un simplu jucător în echipa de 102 UAT-uri.
Sunt indignat și supărat de ceea ce se întâmplă legat de colectarea gunoiului și curățenia stradală. Cu toate acestea, după cum bine știți, municipalitatea poate acționa direct doar în cazul unui singur contract, și anume cel de curățenie stradală. Celălalt contract, cel de colectare a gunoiului menajer, nu a fost încheiat de noi, ci de ADI Ecolect. Deci, dacă cineva protestează în legătură cu acest lucru, vă pot spune că a greșit numărul casei…., a declarat în decembrie Soós Zoltán, primarul municipiului Târgu Mureș.
UDMR este în toate
Să privim însă spre ADI Ecolect, care este formată din primăriile din județ și Consiliul Județean. Cei mai mulți primari sunt din UDMR, la fel ca Soós, la fel ca șeful CJ Mureș. În partid există o disciplină, una care a stabilit vreo 12 ani ca Sylevy Salubriserv să se ocupe de ridicarea deșeurilor menajere. În paralel, primarul de două decenii a făcut același lucru (cu toate că nu era în UDMR, ci chiar în opoziție față de majoritatea din Consiliul Local) pentru curățenia stradală. Perioadă în care ceea ce se întâmplă din 2021 până în zilele noastre nu a avut loc, mai exact un oraș copleșit de mizerie și de putoare. Subliniem: decizia de a face aceste contracte aparține UDMR, iar primarii și președintele CJ sunt din acest partid, care trebuie să decidă cât mai repede cum va rezolva situația. Și a găsit în primă fază al doilea contractant pentru salubritate: Bratner Veres. Cu contracte în câteva județe mari din țară, firma austriacă a bătut palma pentru o sumă foarte frumoasă.
În următorul episod veți putea citi despre contractele care au urmat, suspiciunile și acuzațiile din Războiul Gunoiului. Până atunci, un cititor ne-a dat o veste bună: ”Stimată redacție, după o săptămână de coșmar, sunt recunoscător că firma de salubritate Polaris-Urban a ridicat gunoiul menajer de pe strada Vlahuță. Desigur, fiind un cetățean model, am aranjat gunoiul selectiv (în recipente dedicate sticlei, hârtiei șamd), dar gunoierii au luat tomberoanele și le-au amestecat în mașină”.